söndag 30 maj 2010

ATT DELA NYCKEL.

Jag vaknar i min säng i mitt nya hemma. Ungkarlslyan. Öppnar dörren till den franska balkongen och låter ljuden utanför strömma in. Det är mest ljud av bilar som åker förbi, men det gör inget. Det är ljudet av livet utanför mitt nya hemma som jag vill åt. Ligger i sängen och lyssnar en stund innan jag kliver upp och tassar på tå ut i köket. Jag tänker att det är synd att det inte finns någon dörr till köket, för jag vill diska undan den två dagar gamla disken. Men jag vill inte väcka han den där som jag bor med, så jag fyller bara ett glas med vatten och tassar tillbaka till mitt rum. Ställer dörren på glänt och lyssnar på trackslistan i P3. Plötsligt hoppar jag till... Den där karln står i dörröppningen och önskar mig godmorgon. "- Godmorgon! Hur var det igår? Är du bakis? Du ser lite sliten ut..." Jag ler åt hans uppsyn och går ut i köket för att ta tag i disken och sedan fixa lite frukost/lunch... (Brunch kanske det kallas?) Vi dricker kaffe i ungkarlsköket och lyssnar på musik. Trackslistan i P3 hade jag för längesedan stängt av. Niel Yong, Johnny Cash, Iron and wine, Ane Brun... Det är vad som spelas i ungkarlsköket denna söndag. Den där karln berättar historier som får mig att skratta och förfasas på samma gång.

Sa jag att jag gillar att bo tillsammans med någon? Detta är något som jag ska försöka fortsätta med. Tillsammans med vänner tills det blir på riktigt. Det är fint att dela nyckel till ett gemensamt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar