lördag 6 november 2010

VAD TROR DU PÅ I ÖVRIGT?

För nästan precis ett år sedan fick jag ovanstående fråga från en person som då precis hade gjort entré i mitt liv. Jag svarade såhär:

"Utifrån en fri tolkning av din fråga, svarar jag såhär:
Jag tror på kärlek i alla dess former. Till vänner, till familj och till partner.

Jag tror att (och nu måste jag skriva på engelska för det låter bättre) "Love is friendship on fire". Med det menar jag att kärlek grundar sig i en förbannat bra vänskap, men är mer. Mycket mer. Något som inte kan beskrivas i ord. Ja, förutsatt att kärleken är på riktigt. Förstås.

Jag tror på respekt. Både till sig själv och till andra.

Jag tror på att förverkliga sina drömmar och att passa på att ha jävligt roligt samtidigt som man gör det.

Jag tror på att VÅGA leva. Att våga chansa och våga ta risken att det blir fel ibland. För oftast när man vågar så blir det jävligt bra. Det är iallafall min erfarenhet.

Jag tror att det på något sätt finns en mening med allt som händer. Absolut inte ödet, dvs. att det som händer är förutbestämt. Men någon mening.... Dock tror jag inte på gud.

Dessutom tror jag att (som en textrad ur ledmotivet till MI2 lyder) "Life is a lesson, you've learned it when you're through". Vilket kanske kan tolkas som en tråkig inställning, men jag ser det som något positivt. Att man lär sig något nytt varje dag. Att man växer som person och människa genom hela livet. Det tar liksom inte slut på upplevelser och nya erfarenheter. Den enda begränsande faktorn är man själv...

Lycka. Glädje. Sorg. Ärlighet. Vänskap. Kärlek. Skratt. Leenden. Tårar. Ögon som glittrar. Känslor. Tankar. Oro. Omtanke. Ödmjukhet. Upplevelser. Erfarenheter. Kunskap. Visdom. Ironi. Humor. Kvalitetstid. Drömmar............. Ja, LIVET. Helt enkelt.
Det tror jag på."

Fint minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar